Washington dag 2

27 juli 2015 - Washington D.C., Verenigde Staten

Dag 2: wat een mooie stad is Washington! Ik wilde er altijd al heel graag heen omdat mijn ouders en zus hier ooit geweest zijn en zo enthousiast waren hierover. En nu is het zover! Deze stad, wat natuurlijk overwegend een overheidsstad is, ademt een en al geschiedenis uit. Alles draait om geschiedenis; het eren van haar vorige presidenten, soldaten die voor hun land hebben gestreden in welke oorlog dan ook worden herdacht. Het is ontworpen door een Franse architect in 1791waardoor het een echte wandelstad is met veel groen, parken en brede boulevards. Het is ontworpen naar Parijs model. Prachtig aangelegd. Er is geen industrie en er zijn geen wolkenkrabbers. De regel is dat gebouwen nooit hoger gebouwd mogen worden dan het Capitool. De enige industrie wat hier bedreven wordt is politiek. We hebben de 'highlights' via de hop on hop off bus verkend. We zijn begonnen bij het Jefferson Memorial, daarna naar Korean War Veteran Memorial, World War II Memorial, Vietnam Veterans Memorial, Lincoln Memorial, Martin Luther King Jr. Memorial, Franklin D. Roosevelt Memorial, Arlington National Cemetery en als laatste het Witte Huis. Er sprongen er een paar van deze hoogtepunten bij mij met stip uit. Het Korean War Veteran Memorial waar continue alle namen van de slachtoffers worden opgenoemd. Centraal staan 19 levensgrote soldaten van roestvrij staal die tijdens deze oorlog hebben gevochten. De gezichten zijn een variëteit aan uitdrukkingen; vermoeidheid, wanhoop, apatisch, spookachtig en gekwelde gezichten. Pfff heftig! Maar heel knap gemaakt. Het Lincoln Memorial is prachtig, gebouwd als een Griekse tempel en via trappen bereik je het en zie je het immense beeld van Lincoln zittend in een stoel. Het Martin Luther King Memorial vond ik echt wel een hoogtepunt vooral de teksten aan de muren die dr. King ooit heeft gezegd of geschreven heeft. Deze teksten gelden eigenlijk nu voor onze huidige maatschappij nog steeds. Daar word je wel stil van! Daarna als laatste Arlington waar duizenden soldaten begraven liggen, waar je kijkt zie je de graven liggen. Allemaal witte identieke grafstenen. Het is zo mooi en sereen hier. Het graf van J.F. Kennedy vond ik mooi en indrukwekkend met de eeuwige vlam, maar het graf van de onbekende soldaat waar elk half uur de wisseling van de wacht plaatsvindt vond ik nog indrukwekkender. Een prachtige en eervolle ceremonie waar wij gisteren getuigen van mochten zijn. Er liggen drie onbekende soldaten; een uit de Eerste Wereldoorlog, een uit de Tweede Wereldoorlog en een uit de oorlog met Korea. Wat een indrukwekkende dag en we lagen er ook weer vroeg in. Het is erg heet hier met een hoge luchtvochtigheid en het vele lopen breekt je aan het eind van de dag helemaal op. Ik kon niet meer! Ik had deze stad in onze reis niet willen missen, ik ben heel blij dat we het hebben mogen zien al is het veel te kort, want er zijn nog talloze musea die de moeite waard zijn. Vandaag vertrekken we naar New York per trein en vertrekken om 12 uur plaatselijke tijd. Foto's van vandaag volgen nog.
See you later....
Liefs, XXX

1. Fred & Ineke:
    27 juli 2015
    Wat een mooi geschreven impressie Laurette. Ik ben weer helemaal terug in 1989 toen wij hier waren. Inclusief de vermoeidheid van het vele lopen.
  2. Laurette Toonen:
    27 juli 2015
    Dank je! Ik moest ook veel aan jullie denken omdat jullie hier ook geweest zijn. Wat een mooie stad! XXX