Icefields Parkway dag 2 / Jasper

10 augustus 2015 - Jasper Nationaal Park, Canada

Reisdag 16: Na het ontbijt hebben we onze weg vervolgd op de Icefields Parkway. We zijn weer prachtige dingen tegengekomen. We reden op een gegeven moment helemaal omhoog, waar we een prachtig uitzicht hadden op weer een waterval en de vallei. We zijn inmiddels in Jasper NP. Jasper is groter dan Banff en is nog ongerepter dan de andere nationale parken in de Rockies. Hier is meer kans op wildlife. Nou ik moet het nog zien. In Amerika hebben we best veel wild gezien, maar hier. Het is zo stil en nog geen hert of eland gezien. Waarschijnlijk zijn we in het verkeerde seizoen of is het gewoon te druk. Daarbij is het hier zo onmetelijk groot, je moet gewoon heel veel geluk hebben denk ik. Maar wie weet?!
Vlak na de binnenkomst in Jasper zagen we de Athabasca Glacier opdoemen. We zijn daar gestopt om te kijken of het mogelijk was daar naar toe te lopen. Ja dat kon. Eerst tal van waarschuwingen voor o.a. mensen met longziekten (klinkt wel heel akelig he?!) voor de hoogte en de ijle lucht. O jee! Ik twijfelde wel of ik moest gaan, maar ik heb heel rustig gelopen en ik vond het minder zwaar dan de eerdere tochten en ik heb nergens last van gehad. Blij dat ik het gedaan heb. Eenmaal boven kun je tot het beginpunt van de gletsjer komen. Om op de gletsjer zelf te lopen wordt afgeraden, te gevaarlijk en er zijn daardoor doden gevallen. Alleen o.l.v. een gids en met de juiste kledingvoorschriften mag je erop of met een snowcoach, een grote bus die erop kan rijden. Het is zo ook goed, ik hoef niet per se op de gletsjer zelf. Dit is al indrukwekkend genoeg! Om de gletsjer heen is het net een maanlandschap. Ook al is het van een enorme grootte, de gletsjer is al aardig gereduceerd. Over 3 generaties zal er nog een klein stuk over zijn en zal er op de plek waar het ijs weg is een bos staan. Na foto's gemaakt te hebben zijn we weer naar beneden gelopen, want het was erg koud met een snijdende wind. Wel logisch natuurlijk bij een gletsjer ;-). Maar ook beneden kan het weer zomaar omslaan.
We zijn weer verder gereden en overal waar we konden stoppen zijn we gestopt. Je weet maar nooit wat voor moois er nu weer te zien is. We hebben wel....nou nou nou,  het mag in de krant, 2 berggeiten gezien, moeder met jong haha. Wel heel aparte beesten met een enorm wit en wollig vacht. We hebben nog een prachtige waterval gezien, de Sunwapta Falls. Weer zulk natuurgeweld. Later nog op een andere plek gepicknickt en toen sloeg het weer snel om; onweer en regen. Gelukkig waren we net klaar met eten. Toch nog in de regen de Athabasca Falls gezien. Ook weer zo mooi en indrukwekkend, maar de regen was niet fijn en het werd koud. Het ging ineens wel heel hard regenen en zijn gauw naar de auto gerend en weer verder gereden. Het klaarde weer snel op en het einde van de schitterende Icefields Parkway was ineens daar en vlak daarna was ons hotel al. We hebben een fijne grote kamer met balkon. Daarna nog naar het leuke stadje Jasper geweest en hebben daar gegeten. Jeetje wat een dag was dit weer en wat een indrukken toch allemaal! Het houdt gewoon niet op en we genieten volop.
See you later...
Liefs, XXX

1. Fred & Ineke:
    10 augustus 2015
    Weer een mooi verhaal Laurette. Beginnen ons wel af te vragen of jullie niet aan een dagje rust toe zijn.
    Benieuwd naar de volgende aflevering.

Groet! papa & mama
  2. Laurette Toonen:
    10 augustus 2015
    We liggen er iedere avond bijtijds in en zijn vroeg op. We krijgen na Jasper meer rust. Vooral de laatste dagen in Whistler zijn echt om bij te komen. Nee hoor, we willen zoveel mogelijk zien nu het nog kan ;-). Gisteren was ik wel moe, maar dan komt er weer wat moois op je pad en daar krijg je wel weer energie van. Het komt goed! Dank jullie wel voor de reactie, leuk om te lezen! Dikke kusss