Icefields Parkway

9 augustus 2015 - Jasper Nationaal Park, Canada

Reisdag 15 (8 augustus): Ik schreef in het vorige verslag dat we Banff zouden verlaten, maar dat is niet zo, we zijn nog steeds in Banff NP. Dat was me eerst eigenlijk niet duidelijk. In Amerika reden we van het ene naar het andere Nationale Park. Daar zaten heel wat kilometers rijden tussen. Hier in Canada rij je het ene park uit en het gaat over in het andere. Banff NP gaat over in Jasper NP. We hebben ong 77 km gereden tot het hotel op de Icefields Parkway. De Icefields Parkway is de over de 'rooftop' van Canada lopende weg tussen Lake Louise en Jasper. Jasper is het stadje in Jasper NP. Wat een schitterende route. Op deze weg zijn allemaal bezienswaardigheden te zien. Gletsjers, meren en watervallen. Waar je je auto parkeert is het soms meteen te zien, maar we hebben ook gehad dat we geen idee hadden wat we te zien zouden krijgen. Daar moesten we eerst een stuk voor lopen, naar beneden of een klim naar boven. En dan...  als we dachten dat we al het moois al hebben gehad in de afgelopen week, hadden we het mis! Het is eigenlijk niet te beschrijven en te fotograferen wat je ziet, maar zo ontzettend mooi weer. Ongelooflijk gewoon! De meren worden steeds mooier, groter en weidser. Een van de hoogtepunten waren Bow Lake en Peyto Lake. Bij Peyto Lake moesten we van tevoren weer aardig en steil klimmen en dan ben je er! Adembenemend! Wat een uitzicht op het prachtige turquoise meer met de gletsjer aan de linkerzijde. Hier wilden we wel een mooie foto van ons vieren met het meer op de achtergrond. Een Chinees (een van de vele Chinese toeristen, busladingen vol...niet normaal zo veel!) wilde wel de foto nemen. Daarna dook er een hele groep Chinezen die allemaal met ons op de foto wilden haha. Ze waren zo blij en we kregen allemaal een hand om ons te bedanken. Heel bizar, maar hebben er nadien wel vreselijk om moeten lachen! Het zal wel om onze lengte gegaan zijn ;-). Maar goed hij heeft wel een mooie foto van ons gemaakt. Een ander hoogtepunt was Mistaya Canyon. Een kloof waar een kolkende rivier doorheen loopt en naar beneden klettert. Met zijn steile wanden en waar het blauw/grijze water in een kolkende massa de diepte in verdwijnt. Door de miljoenen jaren heen zijn er door de kracht van het water gaten in de rotsen geslepen en zie je vanaf boven allemaal open gaten waar het water door heen gaat. Potholes worden die genoemd. We zaten op de rotsen boven de rivier alleen maar te kijken en te genieten van dit natuurgeweld. We waren veel te vroeg bij het hotel, dus zijn we nog verder gereden om uiteindeljk weer bij een kolkende rivier met waterval terecht te komen. Het houdt gewoon niet op. Dat is de Saskatchewan River. Het hotel was prima voor een nacht, maar het was wel klein en bedompt. Omdat het enige hotel is in de wijde omtrek, is daar een kleine supermarkt, 2 restaurants, een pub en een benzinestation. Het was erg duur allemaal, omdat ze geen concurrentie hebben. We moesten het er mee doen, maar hebben wel heerlijk gegeten met een heerlijke witte wijn uit de wijnstreek hier in Canada vlakbij Kelowna. Naast onze kamer zat een Nederlands stel dus hebben we wat verhalen en tips uit kunnen wisselen. Was erg leuk! Zij doen de rondreis precies andersom. Al met al was het weer een prachtige dag om nooit te vergeten! Foto links is Bow Lake. Foto rechts is Mistaya Canyon.

See you later...

Liefs, XXX

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henk:
    11 augustus 2015
    Ik ben blij te lezen dat er mensen genieten van "Potholes", wij hebben ze hier af en toe in de winter ook in de weg, maar die kosten ons erg veel geld :).
    Het ziet er bij jullie schitterend uit!!
    Ik las trouwens net op een Chinese site dat er in China het verhaal rond gaat, dat er een Reuzenstam in Canada ontdekt is door Chinese toeristen :p Er schijnen foto's van te zijn.
  2. Laurette Toonen:
    12 augustus 2015