Vancouver dag 2

2 augustus 2015 - Vancouver, Canada

Reisdag 8: Vancouver is super, wat een mooie stad! We hebben fietsen gehuurd en hebben zo de stad verkend. We waren niet de enigen die fietsen huren, het is erg populair bleek. Sommige mensen kunnen echt niet fietsen, levensgevaarlijk! We zijn begonnen in Stanley Park waar je helemaal langs de kust fietst. Zo mooi! We zijn helemaal om het park heen gefietst (zo'n 11 km). Een heerlijke en prachtige route. Vaak gestopt om het uitzicht te bewonderen. Ook gestopt bij de totempalen. Dat zijn replica's van gigantische totempalen die in Canada voorkwamen. Op dat punt hadden we voor het eerst de fietsen op slot gezet, zodat we rond konden lopen. Toen we weer weg wilden en de mannen hun fiets vlot van het slot hadden bleef die van mij op slot. De code die ik erbij had gekregen werkte niet. Na een tijd van alles geprobeerd te hebben, zijn de jongens helemaal terug gefietst naar de verhuurder. Na een paar keer bellen om de code die op het slot zelf staat door te geven kwamen ze weer terug met de juiste cijfercode. We hebben zo een uur verloren, niet alleen zo zonde van de tijd, maar je huurt de fiets per uur. Niet te lang bij stil staan...we konden weer verder. We zijn nog een stuk door het park gelopen daar zijn geen fietspaden alleen om het park heen. Op wandelpaden mag je niet fietsen, daar staat een fikse boete op hier. Daar liepen 2 wasbeertjes. Zo schattig! Na het park zijn we naar het waterfront gefietst. Dat is heel mooi aangelegd en daar liggen ook de cruiseschepen, waaronder de Noordam uit Rotterdam. Wat een enorm schip! Daar hebben we een beetje rondgekeken en verder de stad in gefietst en dan begint de lol. Vancouver is heuvelachtig, niet zo erg steil als San Francisco maar toch wel behoorlijk klimmen en afdalen. In de stad hebben we een broodje gegeten en wat gedronken. Dat was wel nodig want het was zo'n 27 graden en zonnig. De warmte vind ik meevallen, omdat er hier een droge warmte is geen hoge luchtvochtigheid. We zijn naar het oude gedeelte van Vancouver gefietst dat heet Gastown waar leuke winkels en restaurantjes zijn. Genoeg vertier hier. Er staat ook een stoomklok die ieder kwartier stoom blaast. We hebben hier weer rondgewandeld om daarna weer de fiets te pakken om terug naar het waterfront te fietsen waar we naar 'Flyover Canada' gingen. Deze attractie is inbegrepen in de reis. Het is een 4D film en je vliegt als het ware over Canada van Nova Scotia, naar de oostkust. We zagen de rode bossen en rivieren bij Quebec. Toronto zagen we net als Vancouver. De uitgestrekte prairies en cowboys  op paarden. Van de Rocky Mountains en de vele meren (waar wij naar toe gaan). Het eindigde met het noorderlicht. Wow! Het was prachtig. Voor degenen die in Disneyland zijn geweest daar is de attractie 'Soarin' California' dat is hetzelfde idee. Fly over Canada is ook door Disney gemaakt. We hebben nog rondgefietst en hebben aan het eind van de middag de fietsten weer ingeleverd. Ed heeft wel gezegd dat we een uur verloren hadden door het verkeerde codeslot en dat uur hoefden we niet te betalen, geen probleem. Het fietsen was zo ontzettend leuk om zo de stad te kunnen zien. Een echte aanrader. Wat een heerlijke dag. We zijn weer richting het centrum gelopen en hebben lekker gegeten. Ook nog naar de Starbucks natuurlijk, het ligt tegenover het hotel en zo was onze dag Vancouver voorbij. 's Avonds de lichten uit en naar buiten gekeken om naar de lichtjes en bedrijvigheid van de stad kijken, mooier kunnen we deze stad niet afsluiten. Dat had een mooi einde van dit reisverslag kunnen zijn, maar er stond ons nog wat te wachten... We gingen slapen en om 2 uur ging het alarm af, we zaten rechtop in ons bed. Je weet gewoon eerst niet wat het is. Ed keek uit het raam en zag brandweerauto's met zwaailichten. Jezus mina!! Gauw aangekleed, mijn tas met de reispapieren, paspoorten, portemonnee en telefoon gepakt en weg. We moesten via de brandtrappen. Iedereen moest zo natuurlijk. We moesten allemaal naar buiten en wachten. Er stonden heel veel mensen buiten in hun pyjama's of badjassen. No way dat ik zo de straat op ga ;-). Het was allemaal zo bizar! Op een gegeven moment kwam de brandweer weer naar buiten en reden weg. We mochten weer naar binnen, maar de lift was geen optie want het stond rijen dik om weer met de lift naar boven te gaan. Dan maar met de trap, 16 hoog. Ik hoorde iemand boos zeggen dat een excuus wel op z'n plaats was. Belachelijk zo'n reactie, ik was alleen maar opgelucht voor hetzelfde geld staat het hotel in de brand en dan?! Je bent al je spullen kwijt of erger hadden we misschien het gebouw niet meer kunnen verlaten. Gatverdamme, niet aan denken. Maar soms kunnen mensen zo zeuren, daar kan ik dan niet tegen. Wat het nou geweest is weten we niet. Er is alleen gezegd dat alles weer onder controle was. Gelukkig het is goed afgelopen, maar de schrik zat er wel in en het duurde lang voordat ik weer sliep.  Maar goed; een nieuwe dag vandaag! We gaan zo ontbijten en een paar straten verder zit Hertz waar we de huurauto gaan afhalen. We rijden vandaag naar West Kalowna. We hebben er zin in!
See you later...
Liefs, XXX

1. Fred & Ineke:
    2 augustus 2015
    wat een schrik zal dat geweest zijn, zo midden in de nacht. Leuk verhaal van dat fietsen. Heb ik het toch nog voor elkaar, mijn nazaten op de fiets. Veel plezier verder en kijken uit naar het volgende verslag. Veel plezier, papa & mama
  2. Jos en Ellen:
    2 augustus 2015
    WoW , nu zeg ik wow. Wat een verhaal zeg. Kan me voorstellen dat jullie erg geschrokken moeten zijn. Gelukkig eind goed al goed. Heel veel plezier nog verder.
    Dikke knuffel Jos en El
  3. Laurette Toonen:
    3 augustus 2015
    Dank jullie wel! Ja wat een schrik en dat geluid van het alarm. Dat gaat door merg en been. Ik heb het nog nagevraagd, maar het bleek vals alarm te zijn. Ze nemen natuurlijk geen enkel risico met zoveel mensen binnen. We zijn goed aangekomen in West Kalowna in een heel mooi resort aan het meer. Top! XXX